شماره تلفن02188665064
آدرس ایمیلinfo@candelliran.com
WhatsApp09395392724
کندل ایران - فروش و خدمات دل در ایران
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

بنچمارک CPU به منظور شناسایی عملکرد پردازنده

چندین روش برای بررسی عملکرد نسبی CPU وجود دارد. مقایسه مشخصات فنی آنها مکان خوبی برای شروع است. CPU با هسته ی بیشتر و سرعت فرکانس سریع تر، عموما از سایرمحصولات هم رده خود بهتر است. اما این روش در مقایسه یک CPU قدرتمند چند سال پیش در مقابل CPU رده ی متوسط جدید چندان موثر نیست. این روش حتی در تعیین سرعت پردازش CPU در مقابل یک بازی یا برنامه خاص نیز چندان دقیق نیست. اینجا جائیست که Benchmark (بنچمارک CPU) به کمک ما می آید.

معرفی بنچمارک CPU

بنچمارک CPU امکان مقایسه آسان بین CPU های متعدد را با امتیازدهی به عملکرد آنها بر اساس یک سری استانداردهای تستی فراهم می کند و در موارد زیادی بسیار مفید است، از جمله:

هنگام خرید یا جمع بندی یک کامپیوتر جدید: قبل از خرید از نمرات Benchmark برای سنجش توانایی سیستم برای اجرای بازی ها و برنامه ها استفاده کنید. لیست نمرات را می توانید در نشریه های مرتبط اینترنتی، مانند Tom’s Hardware پیدا کنید.

قبل از ارتقاء CPU: هر زمان که قصد ارتقاء CPU را دارید، بنچمارک CPU مدل های مختلف CPU را در نشریه های اینترنتی (یا سایت شرکت سازنده ی ابزار Benchmark) با همدیگر مقایسه کنید. پس از ارتقاء CPU، خودتان نیز تست های Benchmark را روی کامپیوتر خود اجرا کنید تا یک مقایسه کلی از عملکرد قبل و بعد از ارتقاء داشته باشید.

Overclock کردن CPU: اورکلاک پردازنده CPU خود را با استفاده از برنامه ای مانند Intel Extreme Tuning Utility یا به اختصار XTU، برای ارزیابی دستاورد های عملکرد پس از Overclock مقایسه کنید.

روش ها و ابزار Benchmark

منتقدین CPU برای معیارسنجی CPU ها از Benchmark های مختلفی استفاده می کنند. این بنچمارک ها به دو دسته تقسیم می شوند: Synthetic و Real-world!

Synthetic Benchmark

از Synthetic Benchmark برای مقایسه سریع و کلی بین CPU ها استفاده می شود.

Synthetic که به معنای مصنوعی است، بسیاری از کارهای مختلف را شبیه سازی می کند: رندر 3 بعدی، فشرده سازی فایل، وبگردی، محاسبات floating-point و غیره. پس از اندازه گیری سطح CPU در هر کار، اعداد جمع آوری شده محاسبه، و در یک نمره واحد ترکیب می شوند.

لازم به ذکر است که به علت شبیه سازی بودن تست ها، جواب ها نیز Synthetic یا مصنوعی هستند. به طور ساده و مختصر، کاری که می کنند این است که به جای آزمایش عملکرد پردازنده در یک برنامه خاص (مثلا یک 3D Creativity Suite یا یک بازی) آنها بار کاری را که یک برنامه ممکن است روی دوش CPU در شرایط مختلف قرار دهد، شبیه سازی می کنند.

به عبارت دیگر، Synthetic Benchmark ها معیارهای پیش بینی دقیقی نیستند. در عوض از آنها برای مقایسه عملکرد نسبی CPU ها استفاده می شود.

ابزارهای مخصوص تست Synthetic:

ابزارهای مخصوص این تست ها عبارت اند از:

PassMark که محاسبات سنگینی را بر دوش CPU می اندازد تا عملکرد آن را در فشرده سازی، رمز گذاری و کارهای مربوط به فیزیک مصنوعی مشخص کند.

3DMark توانایی سیستم را در مدیریت گرافیک سه بعدی برای بازی ها اندازه گیری می کند.

PCMark 10 به کارآمدی سیستم در انجام کارهای بهره ورانه و گردش کار شغلی نمره می دهد.

Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU) علاوه بر اورکلاک و نظارت بر عملکرد CPU، با فشار آوردن به CPU، قدرت آن را می سنجد.

هر کدام از این برنامه ها حاوی دیتابیسی از امتیازات هستند که بسیاری از پردازنده ها را رتبه بندی می کنند. بنابراین مقایسه قدرت نسبی پردازنده ها در یک نگاه آسان است.

 

بنچمارک CPU Benchmark

Real-world Benchmark

از بنچمارک Real-world برای ارزیابی دقیق عملکرد سیستم خود در اجرای یک سری برنامه های خاص استفاده کنید.

در این تست ها، ابزار Benchmark فشار کاری زیادی را به برنامه های واقعی وارد می کند و مدت زمان انجام آن ها را اندازه گیری می کند. در نتیجه، نتایج اینگونه بنچمارک ها از عملکرد سیستم قابل اطمینان و دقیق هستند.

برخی از ابزارهای متداول این روش از بنچمارک عبارت اند از:

7-Zip

7-Zip برای اندازه گیری سرعت فشرده سازی یا بالعکس توسط CPU استفاده می شود.

Blender

Blender برای اندازه گیری سرعت رندر سه بعدی توسط CPU استفاده می شود.

Handbrake

Handbrake برای بررسی سرعت پردازش و انکود (Encode) ویدیو توسط CPU استفاده می شود.

ابزارهای بنچمارک CPU مخصوص بازی نیز نوعی Real-world Benchmark محسوب می شوند. این بنچمارک ها صحنه هایی غیرتعاملی به نمایش در می آورند و امروزه در اکثر بازی ها موجود هستند. به کمک Benchmark داخل بازی ها تاثیر CPU در FPS (فریم در ثانیه) را بررسی کنید تا از FPS خود در هنگام بازی یا استریم اطلاع داشته باشید.

تست بنچمارک CPU داخل بازی یک محیط آزمایشی قابل تکرار را فراهم می کند. تا زمانی که تنظیمات فنی سیستم شما یکسان باقی بماند، بنچمارک CPU معیارهای دقیقی را از عملکرد سیستم در بازی مورد نظر ارائه می دهد.

آشنایی با اصطلاحات آمار بنچمارک CPU

اکنون که با انواع مختلف Benchmark ها آشنا شدیم، بهتر است نحوه خواندن نمرات ارائه شده توسط بنچمارک ها را بررسی کنیم.

در تست های Synthetic، سیستم نمره دهی بر اساس برنامه بنچمارک شده، متفاوت خواهد بود. نمرات اغلب با واحد “Mark” (یا واحد خاص برنامه) اندازه گیری می شوند. CPU با عملکرد بهتر، نمره بهتری هم خواهد گرفت. البته این را هم باید در نظر گرفت، که CPU های مختلف برای کارهای مختلف طراحی شده اند، به همین علت، همه ی CPU ها مخصوص بازی نیستند. از بنچمارک CPU ای استفاده کنید که نشان دهنده نحوه ی کار شما با CPU است.

از سوی دیگر، Real-world بنچمارک ها از طیف وسیعی از اندازه گیری های مختلف پیروی می کنند.

نحوه خواندن نمرات:

Dropped Frames:

در تست Dropped Frames، بنچمارک CPU تعداد فریم از دست رفته هنگام انکود ویدیو را محاسبه می کند. داشتن Dropped Frame بالا باعث می گردد تا پخش ویدیو یا بازی روان نباشد و از فریمی به فریم دیگری انتقال پیدا کند، به همین سبب درصد Dropped Frames هر چه کمتر باشد، بهتر است.

FPS (برای فیلم):

در تست انکود ویدیو، FPS تعداد فریم هایی که در هر ثانیه توسط CPU انکود می شود را اعلام می کند. در این مورد، مقدار بالاتر، بهتر است.

FPS (برای بازی):

در بنچمارک CPU بازی ها، FPS تعداد فریم های رندر شده در هر ثانیه را شمارش می کند. FPS بالاتر به معنای گیمپلی روان تر است. البته در این مورد، Frame time نیز مهم است.

Frame time (1% کم یا 0.1% کم):

در بنچمارک های درون بازی، Frame time یا Frame pacing به تعداد میلی ثانبه بین فریم ها گفته می شود. در حالت ایده آل، مقدار آن باید ثابت باشد. در غیر این صورت، سرعت فریم ناهموار خواهد بود و باعث تیک زدن بازی می شود. اگر به میلی ثانیه محاسبه شود، کمتر همواره بهتر است، اما اگر به عنوان FPS و برای نشان دادن متوسط FPS اندازه گیری شود، بیشتر، قطعا بهتر است.

GB/s (گیگابایت در ثانیه):

در آزمون های رمزگذاری، GB/s توان عملیاتی داده ها را اندازه گیری می کند. بیشتر بهتر است.

MIPs (میلیون دستورالعمل در ثانیه):

در آزمایش های فشرده سازی داده ها، MIPs تعداد دستورالعمل های سطح پایین که توسط CPU در هر ثانیه اجرا می شود را اندازه گیری می کند. بیشتر بهتر است اما این مورد را هم در نظر داشته باشید که CPU های نسل های مختلف، راه های متفاوتی را برای اجرای دستورالعمل ها به کار می گیرند که مقایسه را کمی سخت می کند.

Render time:

در بنچمارک رندر، Render time یا زمان رندر به سرعت CPU در رندر و نمایش اجسام هندسی، نور و بافت در یک صحنه ی سه بعدی گفته می شود. زمان کمتر، بهتر است.

از آنجا که برخی پردازنده ها در انواع خاصی از Benchmark ها برتری دارند، بهتر به جای اطمینان به تنها یک معیار، چندین بنچمارک CPU مختلف را بررسی کنید.

مقایسه Synthetic Benchmark و Real-world Benchmark:

Synthetic Benchmark و Real-world Benchmark می توانند مکمل یک دیگر باشند. Synthetic Benchmark ها در بررسی کلی، و Real-world Benchmark ها در بررسی جامع و فهم کامل از عملکرد CPU در کارهای روزمره به شما کمک می کنند. برای درک کامل قابلیت های CPU از هر دو روش استفاده کنید.

برای مثال، هنگام خرید CPU گیمینگ، به نمرات بنچمارک CPU نگاه کنید تا یک آگاهی کلی از عملکرد CPU داشته باشید. هنگامی چند مورد CPU مد نظر را انتخاب کردید، FPS و Frame time آنها در چند بازی عرضه شده ی اخیر را مقایسه کنید (یا اگر CPU را بخاطر یک بازی هنوز عرضه نشده می خرید، به بنچمارک CPU بازی هایی که با انجین مشابهی ساخته شده اند نگاه کنید).

نمرات تک هسته ای و چند هسته ای

بنچمارک CPU ها اغلب به نمرات تک هسته ای و چند هسته ای تقسیم می شوند.

نمرات تک هسته ای بیشتر مربوط به بازی ها و برنامه هایی است که رشته کمی دارند، به این معنی که آنها برای پردازش بسیاری (نه همه) از دستورات تنها از یک هسته استفاده می کنند.

نمرات چند هسته مربوط به بازی ها و برنامه هایی می شود که دارای رشته های پیچیده هستند، به این معنی که آنها دستورالعمل های خود را بین چند هسته تقسیم و توزیع می کنند.

برای فهمیدن این موضوع برای یک بازی:

Task Manager را باز کنید. زمانی که بازی مورد نظر باز است، Task Manager را به کمک میانبر Ctrl+Shift+Esc در ویندوز 10 باز کرده و روی زبانه Performance کلیک کنید. شما با یک نمودار زنده از مقدار مصرف CPU مواجه خواهید شد.

روی نمودار راست کلیک کرده و به ترتیب ابتدا روی Change graph to و سپس Logical Processors کلیک کنید. شما فشار روی هر هسته را به صورت جداگانه مشاهده خواهید کرد. فعالیت هر هسته را مقایسه کنید. اگر بازی از پیچیدگی خاصی برخوردار نباشد، خواهید دید که عموم فعالیت روی یک هسته صورت می گیرد.

اگرچه بعضی از بازی های جدید و محبوب مانند Fortnite از پیچیدگی کمی برخوردارند، اما بازی ها عموما از هسته های بیشتری استفاده می کنند. بازی های بسیار پیچیده ای مثل Assassin’s Creed Origins یا Battlefield V می توانند باعث افزایش تنش در چندین هسته شوند. آن ها به طور چشمگیری FPS بهتری را در CPU های چند هسته ای خواهند داشت.

تنظیمات فنی سیستم

با اینکه Benchmark های CPU مهم هستند، اما هر جزء کامپیوتر در عملکرد کلی سیستم نقشی ایفا می کنند.

CPU: بازی هایی با هوش مصنوعی پیچیده، فیزیک و پردازش گرافیکی post-processing تمایل بیشتری به CPU دارند و ممکن است از یک CPU با تعداد هسته، رشته و سرعت فرکانس بالاتر بیشتر بهره ببرند.

GPU: به علاوه ی بررسی Benchmark های CPU، Benchmark های GPU را نیز جهت درک کامل عملکرد کلی سیستم بررسی کنید، زیرا بعضی از بازی ها به GPU بیشتر وابسته اند. برای مثال، کارت گرافیک های مجزا می توانند بیشتر کارهای رندر سه بعدی را انجام بدهند.

حافظه موقت و حافظه ذخیره سازی: این اجزا می توانند در واکنش سیستم و زمان بارگذاری تاثیرگذار باشند.

نرم افزار: صرفه نظر از پیکربندی سخت افزاری سیستم شما، عملکرد یک بازی با یک بازی دیگر متفاوت است. این به طریقه برنامه نویسی بازی بر می گردد. تنظیمات گرافیکی و رزولوشن نیز در عملکرد بازی تاثیرگذارند.

|برای مطالعه سایر مقالات ما به مجله کندل مراجعه نمایید|

|برای خرید محصولات دل کلیک کنید|

|برای تعمیرات لپ تاپ کلیک کنید|

|کندل ، عرضه کننده محصولات دل در ایران|

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*